Nieuwsbericht

Fiets je vrij: pilot om kleuters zelfverzekerd te leren fietsen groot succes 

Fiets je vrij: pilot om kleuters zelfverzekerd te leren fietsen groot succes 

Trotse ouders én kinderen bij De Brink en De Finnjol. Kleuters van beide basisscholen mochten namelijk tijdens een feestelijke middag laten zien wat zij tijdens hun fietslessen, onderdeel van het ‘Fiets je vrij’ project, allemaal hebben geleerd. Coördinator bewegingsonderwijs Simone de Vries is initiatiefneemster van de pilot in Lelystad én steekt haar enthousiasme – terecht! – niet onder stoelen of banken: “Fietsen is geen vanzelfsprekendheid bij deze leerlingen, die veelal lopend naar school komen. Maar fietsen is wel degelijk van groot belang voor de algemene ontwikkeling van kleuters. Leren fietsen vergroot je wereld!” 

Op je eigen niveau leren fietsen. En dat onder schooltijd. Onder begeleiding van enkele pabo-studenten leerden de kleuters in drie weken tijd balans vinden en behouden. En het mooie is: kinderen hoefden niet zelf over een fiets te beschikken, deze werden via Fiets je vrij beschikbaar gesteld. 

Initiatief uit Zwolle 
Het project is ontstaan vanuit een samenwerking met de Pabo Windesheim en de Lerarenopleiding Lichamelijke Opvoeding (Calo) in Zwolle en richt zich op kinderen uit de zogenoemde achterstandswijken waar het fietsniveau van de kinderen zeer uiteenloopt. Maar dat maakt niet uit volgens Sandra Verschure, OAB-coördinator en samen met Simone aanjager van het project. “De één startte op een loopfietsje, de ander op een fiets met zijwieltjes en kinderen die al konden fietsen met een ‘gewone’ fiets. Er werd echt naar het niveau van het kind gekeken.” 

Simone vult aan: “Het mooie is dat je met dit project meerdere doelen dient: het is een leerproces voor de studenten die de lessen verzorgen en die de methodiek voor leren fietsen hebben ontwikkeld, terwijl kleuters leren fietsen én zich in de breedte ontwikkelen.” Het doel is dan ook breder dan het leren fietsen an sich: Sandra: “We hopen dat kinderen vertrouwd raken met fietsen en dat ze daardoor meer zelfvertrouwen en plezier krijgen in het fietsen. Maar we weten ook dat fietsen kan bijdragen aan de algehele ontwikkeling van kinderen. Ze worden zelfstandiger en ervaren meer vrijheid. Dat is – zeker in gezinnen waar dat niet vanzelfsprekend is – ontzettend belangrijk.” 

Feestelijke afsluiting 
Na drie weken werd het project feestelijk afgesloten. Veel ouders waren aanwezig bij de afsluiting. Zichtbaar werd hoe snel de kinderen alles oppakken. Sandra: “Het is prachtig om te zien dat het merendeel van de kleuters op deze manier binnen korte tijd al zelfstandig leert fietsen. En door de aandacht die we hieraan geven én het enthousiasme van de kinderen motiveren we ouders ook om thuis verder te gaan met ‘leren fietsen’. Na de evaluatie van deze pilot hopen we volgend jaar het project uit te rollen op meer scholen.” 

Fietsen naar het VO 
Simone en Sandra vragen met de pilot aandacht voor het fietsen van de kinderen op de basisschool in het algemeen. Simone: “Nu doen de kinderen in groep 7 en 8 fietsexamen, terwijl sommigen dan nog helemaal niet vertrouwd zijn met fietsen. Best veel kinderen hebben geen fiets thuis. Zonde, want het is zo waardevol als ze bijvoorbeeld op de fiets naar een sportdag kunnen of straks naar het voortgezet onderwijs. Met het Fiets je vrij-project willen we hier verandering in brengen. We onderzoeken zelfs hoe we kinderen die geen fiets hebben aan een fiets kunnen helpen. Dat zou natuurlijk helemaal geweldig zijn.” 

Voor vragen over het Fiets je vrij project kun je terecht bij Simone de Vries.