Lelystad staat van 12 tot en met 16 juni 2023 in het teken van de campagne ‘Lelystad drinkt water!’. JOGG Lelystad vraagt met de campagne aandacht voor het drinken van water.
Waarom de campagne ‘Lelystad drinkt water!’?
Onderzoek laat zien dat 1 op de 4 kinderen in Lelystad overgewicht heeft. Dit is het dubbele aantal ten opzichte van het landelijke cijfer. Daarnaast drinkt minder dan de helft van de basisschoolkinderen elke dag water of thee zonder suiker blijkt uit onderzoek. Kinderen drinken veel gezoete dranken of sapjes waar suiker in zit. Dit geldt ook voor de jongeren in Lelystad. 35% van de jongeren geeft aan dagelijks drankjes met suiker te drinken.
Dranken zonder suiker zijn goede dorstlessers, zoals water en thee zonder suiker. Het drinken van water in plaats van gezoete dranken zorgt voor een kleinere kans op gaatjes in het gebit, overgewicht en betere concentratie en prestaties. De campagne zet daarom in op het bewust maken van de voordelen van water drinken bij kinderen, jongeren en hun ouders.
Doe ook mee!
We geven graag een aantal tips om water drinken leuker en makkelijker te maken:
1) Houd je niet van de neutrale smaak van water? Doe dan eens een stukje fruit, groente of kruiden in je water voor een smaakje.
Denk aan citroen, sinaasappel, rood fruit, komkommer, kaneelstokjes, munt, basilicum… Wees creatief en bedenk je eigen smaak. Je kunt eindeloos variëren!
2) Naast water is thee zonder suiker ook een gezonde dorstlesser. Dus wil je liever iets met een smaakje? Dan is dit ook een goede optie!
3) Je kunt van thee ook zelf ijsthee maken. Zet een pot thee, laat deze afkoelen en voeg er ijsblokjes aan toe en eventueel wat citroen- of sinaasappelsap.
4) Gebruik een waterfles.
Ga je de deur uit, naar school, studie of werk? Neem dan een flesje water mee zodat je altijd een gezonde dorstlesser bij je hebt. Blijf je thuis? Zet dan een kan of fles water in de buurt zodat je het altijd binnen handbereik hebt! Je zult zien dat je zo veel sneller water pakt.
5) Ga samen met een familielid, vriend(in) of buur de uitdaging aan om deze week zo veel mogelijk water of thee te drinken in plaats van gezoete dranken. Samen sta je sterk!
Wie doen er mee met de campagne?
Verschillende organisaties in Lelystad dragen die week op hun eigen manier bij aan de campagne, namelijk Challenge Up, Huis voor Taal en de Voorleesexpres vanuit Welzijn Lelystad, FlevoMeer Bibliotheek, Sportbedrijf Lelystad, de consultatiebureaus van Icare, Jeugdgezondheidszorg van GGD Flevoland, de Limonade Brigade, verschillende GO! kinderopvang locaties, de Gemeente Lelystad en verschillende scholen. Zij brengen het belang van water drinken onder de aandacht door middel van thematafels, lezingen en workshops, het uitdelen van materialen en het beschikbaar stellen van gezonde producten.