Nieuwsbericht

GO! kinderopvang locatie Kleurfontein trapt campagne ‘Lelystad drinkt water!’ af!

Lelystad staat van 12 tot en met 16 juni 2023 in het teken van de campagne ‘Lelystad drinkt water!’. JOGG Lelystad ‘Gezonde Jeugd Gezonde Toekomst’ vraagt met de campagne aandacht voor het drinken van water. Op de eerste campagnedag hebben wethouder Rinze Broekema en mascotte Druppie, samen met kinderen van locatie de Kleurfontein van GO! Kinderopvang, de campagne afgetrapt.

Aftrapmoment
Wethouder Rinze Broekema stond stil bij het belang van voldoende water drinken en dat het een gezond en lekker alternatief is voor zoete drankjes. Hij was hiervoor bij locatie Kleurfontein van GO! kinderopvang. Zowel de kleintjes van de dagopvang als de kinderen van de BSO waren erbij. Zij deden enthousiast mee met het maken van fruitwater, met door AH Voorhof beschikbaar gesteld fruit,  en een waterquiz. De wethouder overhandigde vervolgens het drankenbord aan de kinderen van de naastgelegen basisscholen De Wingerd en De Regenboog. Verschillende locaties van GO! Kinderopvang organiseren de hele week activiteiten rondom water drinken. Op de kalender staan een waterdrinkdag op de babygroep, de peuters gaan rekenen met bekers water en de BSO-groepen gaan aan de slag met het drankenbordspel en leuke waterexperimenten.

Waarom de campagne ‘Lelystad drinkt water!’?
Onderzoek laat zien dat 1 op de 4 kinderen in Lelystad overgewicht heeft. Dit is het dubbele aantal ten opzichte van het landelijke cijfer. Daarnaast, blijkt uit onderzoek, drinkt minder dan de helft van de basisschoolkinderen elke dag water of thee zonder suiker. Kinderen drinken veel gezoete dranken of sapjes waar suiker in zit. Dit geldt ook voor de jongeren in Lelystad. 35% van de jongeren geeft aan dagelijks drankjes met suiker te drinken. Dranken zonder suiker zijn goede dorstlessers, zoals water en thee zonder suiker. Het drinken van water in plaats van gezoete dranken zorgt voor een kleinere kans op gaatjes in het gebit, overgewicht en betere concentratie en prestaties. De campagne zet daarom in op het bewust maken van de voordelen van water drinken bij kinderen, jongeren en hun ouders.

Wie doen er mee met de campagne?
Verschillende organisaties in Lelystad besteden deze week extra aandacht aan het drinken van water, zoals Challenge Up, Huis voor Taal en de Voorleesexpres vanuit Welzijn Lelystad, FlevoMeer Bibliotheek, Sportbedrijf Lelystad, consultatiebureaus van Icare, Jeugdgezondheidszorg van GGD Flevoland, de Limonade Brigade, locaties GO! kinderopvang, de Gemeente Lelystad en verschillende scholen waaronder Porteum. Zij brengen het belang van water drinken onder de aandacht door middel van een challenge, thematafels, lezingen en workshops, het uitdelen van materialen en het beschikbaar stellen van gezonde producten.

Kijk hier voor meer informatie.

Foto’s: Fotostudio Wierd.